FORUM 4:
Pada
pandangan anda bagaimanakah keadaan kesihatan mental kanak-kanak prasekolah dan
sekolah rendah di Malaysia. Adakah mereka menghadapi stress yang tinggi? Bincangkan.Salam sejahtera buat pembaca yang
budiman. Kali ini saya ingin membincangkan entri saya berkaiatan dengan tajuk ‘bagaimanakah
keadaan kesihatan mental kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah di Malaysia.
Adakah mereka menghadapi stress yang tinggi?’.
Saudara
dan saudari, Gangguan Emosi boleh ditakrifkan sebagai satu situasi yang
menunjukkan satu atau lebih perwatakan oleh murid-murid. Kamus dewan bahasa dan
pustaka telah memberi maksud kepada gangguan emosi sebagai akibat konflik yang
tidak dapat diselesaikan, yang dicirikan dengan keresahan sama ada melalui
pertuturan atau perlakuan tertentu. Seterusnya gangguan emosi juga dapat
ditakrifkan sebagai kelakuan menunjukkan ciri suka menyendiri dan mempunyai
emosi yang tidak stabil. Antara gangguan personaliti yg berlaku ialah
antisosial.Ketidakmampuan untuk belajar yang tidak dapat dijelaskan oleh
faktor-faktor intelektual, kesihatan juga menjadi definisi kepada gangguan
emosi. Secara ringkasnya gangguan emosi boleh dikatakan bahawa gangguan yang
diterima oleh seseorang murid yang menyebabkan emosi murid tersebut tidak stabil.
Gangguan emosi ini akan menimbulkan pelbagai kesan terhadap kehidupan seseorang
murid. Gangguan emosi adalah satu perkara yang amat serius pada usia
persekolahan. Mereka akan mengalami gangguan emosi yang serius dan ini
menyebabkan stress kepada murid-murid.
Mengikut
Terri Mauro (2004), terdapat banyak faktor yang berkait dengan gangguan emosi
dalam kalangan kanak-kanak. Antara punca berlakunya gangguan emosi dalam
kalangan murid ialah persekitaran sekolah, peristiwa dalam keluarga, pengaruh
keluarga, pengaruh rakan sebaya, tindakan guru dan lain-lain lagi.Gangguan
emosi dalam kalangan murid berpunca daripada persekitaran sekolah yang tidak
kondusif. Contohnya gangguan emosi itu mungkin berpunca daripada masalah
kesesakan di dalam kelas yang boleh mewujudkan kecenderungan murid untuk
melakukan kesalahan disiplin.
Ini selaras dengan pendapat yang diberikan
oleh Ketua Jabatan Pendidikan Kaunseling dan Psikologi Kaunseling, Fakulti
Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Rusnani
Abdul Kadir yang mendapati bahawa kecendurungan ke arah perlakuan negatif wujud
kerana dipengaruhi unsur rangsangan di sekeliling mereka. Ini bermaksud murid
mungkin melakukan kesalahan akibat daripada suasana persekitaran yang tidak
kondusif dan mengganggu emosi mereka.Keadaan ini berlaku kerana keadaan sekolah
yang sesak akan membawa kepada fizikal kelas padat dan menyebabkan situasi
tidak selesa kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Malah keadaan ini
menjadi lebih ketara jika ada murid nakal yang sering mengganggu proses
pengajaran dan pembelajaran. Ini secara langsung akan mengganggu murid yang
ingin belajar dan menyebabkan mereka mengalami tekanan emos.Selain itu,
peristiwa dalam keluarga juga akan menjadi punca murid mengalami gangguan
emosi. Peristiwa dalam keluarga selalunya melibatkan perubahan yang besar dan
penyesuaian dalam kehidupan murid. Peristiwa dalam hidup mungkin bersifat
positif atau negatif dan melibatkan diri sendiri atau orang yang tersayang.
Contoh peristiwa hidup yang negatif adalah penderaan, penceraian, kemalangan,
kematian, muflis atau hilang pekerjaan, dipenjara, krisis kewangan dan
lain-lain.Manakala peristiwa hidup yang positif termasuk perkahwinan,
mengandung, kenaikan pangkat dan berpindah ke rumah baru. Peristiwa dalam
kehidupan keluarga seperti yang dinyatakan itu memberi kesan ke atas masalah
emosi seseorang murid. Peristiwa yang sedemikian akan menyebabkan emosi murid
tertekan dan selalunya mereka akan menunjukkan tindak balas fizikal, emosi dan
tingkah laku seseorang.
Dari
segi emosi, murid akan berasa susah hati, murung, sedih, marah, tidak tentu
arah, resah dan lain-lain lagi.Di samping itu, keluarga yang sering bertengkar,
bergaduh dan kurang mesra, tidak menaruh minat terhadap anak-anak, bercerai,
terdapat kematian dan perpisahan akan membawa keadaan gangguan emosi dan
penyesuaian kanak-kanak yang tidak stabil. Pengaruh keluarga menjadi punca
keadaan in berlaku. Dari segi tingkah laku, murid berkenaan mungkin akan
bertindak berlainan di antara satu dengan lain. Sesetengahnya ada yang menjadi
kaku, ada juga yang meluahkan emosi manakala ada juga yang tidak menunjukkan
sebarang emosi. Keluarga yang mesra antara satu sama lain, demokratik dan ibu
bapa yang memenuhi keperluan kanak-kanak akan meningkatkan penyesuaian
kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak yang melihat dirinya diterima oleh ibu
bapanya akan menunjukkan aspirasi ego yang lebih tinggi, ketabahan dan
ketekunan dalam melaksanakan sesuatu perkara.
Pada
peringkat kanak-kanak, rakan sebaya mempunyai pengaruh yang sikit berbanding
dengan zaman remaja yang mempunyai peranan yang besar. Namun begitu, pengaruh
rakan sebaya juga menjadi salah satu punca gangguan emosi dalam kalangan
kanak-kanak. Minat kanak-kanak lebih mirip kepada minat rakan daripada ibu
bapa. Perihal popular atau tidak popularnya seseorang itu mengikut pandangan
rakan-rakannya sangat penting dalam perkembangan personalitinya. Mereka juga
akan suka membantu, bijak bertoleransi dan melibatkan diri dengan merancang dan
memulakan aktiviti kumpulan yang menarik dan menyeronokkan. Murid yang diterima
oleh rakan sebaya akan bersikap ceria, bersemangat, baik hati, boleh berjenaka,
mempunyai daya usaha, dorongan dan sering memberikan idea yang baik. Murid yang
tidak disanjung dan disingkirkan oleh rakan-rakan mempunyai ciri-ciri yang
bertentangan dengan mereka yang popular. Murid ini akan berasa kurang yakin
pada diri sendiri, penakut dan cuba menjauhkan diri dari rakan sebaya. Murid
sebegini akan menunjukkan sikap agresif, sombong dan terlalu mendesak. Murid
yang disukai oleh kawan-kawannya akan berasa inferior, rasa iri hati, benci,
muram dan marah terhadap kawan-kawan yang tidak menghiraukannya. Semua ini
menunjukkan tanda-tanda gangguan emosi yang perlu diketahui oleh guru dalam
menguruskan tingkah laku murid di dalam kelas. Sekian sahaja perkongsian saya.
Jumpa lagi.
Salam sejahtera saudara Jeremy.
ReplyDeleteYa, seperti yang kita sedia maklum, bukan orang dewasa sahaja yang mengalami stres. Kanak-kanak juga mengalami stres cuma tidak sama dengan orang dewasa.
Pada pendapat saya, kanak-kanak dikatakan stres apabila dia gagal membuat kerja sekolah dengan baik. Bukan itu sahaja, mereka juga akan stres apabila kemahuan tidak digapai. Kanak-kanak yang stres biasanya kanak-kanak yang berasal dari keluarga yang mementingkan kecemerlangan.Apabila keluarga atau ibubapa meletakkan harapan yang tinggi terhadapnya, dia akan merasa sangat tidak selesa dan akan menjadi murung, kerap menangis dan sangat aktif sehingga tidak dapat dikawal. Seperti yang dikataka oleh Prof Madya Dr Rusnani Abdul Kadir beliau mendapati bahawa kecendurungan ke arah perlakuan negatif wujud kerana dipengaruhi unsur rangsangan di sekeliling mereka. Ertinya disini, persekitaran negatif juga boleh mendorong kanak-kanak kearah stres. Seterusnya, kanak-kanak yang terlalu rapat dengan ibu atau bapa juga akan mengalami stres apabila mereka ditinggalkan beberapa bulan atau tahun. Biasanya kes ini berlaku kepada ibubapa atau keluarga yang bekerja lebih masa. Anak mereka akan sentiasa mencari, melafazkan rindu atau seumpamanya. Kesan daripada itu, mereka akan kencing di waktu malam dengan kerap dan menangis.
Sekian saja dari saya.
terima kasih saudari Raita Sukudat. saya ingin menambahkan lagi serba sedikit tentang tajuk ini. pada pandangan saya, kemurungan ini boleh diatasi sebenarnya. caranya mudah sahaja iaitu melalui aktiviti kekeluargaan. ramai kanak-kanak berasa tidak disayangi kerana ibu bapa hanya tahu menghabiskan masa dengan bekerja. Oleh itu, ibu bapa seharusnya memberi waktu kepada anak-anak untuk memberikan peluang kepada mereka mendapat kasih sayang. sekian terima kasih.
ReplyDeleteAssalamualaikum saudara. Tajuk forum yang menarik. Pada pendapat saya tentang stress yang berlaku dalam kalangan kanak-kanak boleh berlaku atas sebab masalah yang berlaku dengan keluarga atau ibubapanya sendiri. Kebiasaannya, kanak-kanak yang mengalami stress tidak mampu menunjukkan ekspresi seperti yang ditunjukkan oleh orang dewasa. Boleh dijadikan contoh, baru-baru ini yang berlaku dalam negara kita sendiri, iaitu kes pelajar orang asli yang lari dari asrama disebabkan dimarahi oleh gurunya. Melalui itu, kanak-kanak itu menunjukkan tekanannya sehingga menyebabkan kehilangan nyawa apabila pelajar itu ditemui sudah terkulai tidak sedarkan diri. Oleh sebab itu, sebagai ibubapa, guru atau orang yang terdekat dengan kanak-kanak perlu melihat bahawa tekanan yang berlaku dalam kalangan kanak-kanak ini perlu dipandang serius dan perlu diambil berat. Daripada contoh-contoh yang diberikan ini dapat dilihat bahawa tekanan emosi bolehberlaku kepada kanak-kanak di semua peringkat umur. Tanda-tanda yang ditunjukkan olehkanak-kanak berbeza-beza mengikut usia masing-masing. Seseorang kanak-kanak yangmengalami tekanan emosi mungkin kurang selera makan, loya tekak dan muntah-muntah,sakit perut, sakit kepala, pucat dan tidak aktif. Ada juga yang menjadi tidak bermaya, lelah,sukar tidur malam, kencing malam, mengigit-gigit kuku, menarik-narik rambut dansebagainya. Kanak-kanak yang mengalami tekanan emosi mungkin kelihatan lebih kurusakibat kurang selera makan. Doktor yang merawat kanak-kanak yang mempamerkantanda-tanda seperti yang disebutkan tadi akan melakukan pemeriksaan yang teliti supayasekiranya wujud sebarang penyakit akan dapat dirawat dengan segera. Sekiranya doktoryakin tidak terdapat sebarang penyakit yang berbahaya, keadaan psikososial kanak-kanak akan dinilai secara terperinci. Kemungkinan untuk dia menghidapi tekanan emosi. Terima kasih. semoga bermanfaat.
ReplyDeleteWaalaikumsalam. Terima kaih kerana melawati blog saya. Stress adalah semulajadi yang berpunca daripada kesan perkembangan sosioemosi kanak-kanak. Pelbagai punca fenomena ini berlaku namun di sebalik kekangan ini, pelbagai strategi boleh dirangka. Oleh itu, wajarlah kita dalam kelompok masyarakat itu sendiri mengembleng tenaga menanganinya. Sekian Sahaja pernyataan pendapat saya untuk kali ini. Diharapkan saudari dapat memahami dan mendalaminya.
DeleteAssalamualaikum saudara Jeremy. Sungguh bernas idea yang saudara lontarkan. Pada pendapat saya, kanak-kanak prasekolah dan kanak-kanak sekolah rendah di Malaysia emosi mereka masih stabil tidak teruk seperti negara luar. Biasanya, kanak-kanak prasekolah akan stres apabila ibu bapa menghantar ke sekolah kerana mereka takut untuk pergi ke sekolah . Hal ini demikian kerana, kanak-kanak dalam lingkungn umur ini, mereka perlukan hubungan yang rapat,mereka mahukan masa lebih untuk bersama-sama dengan keluarga. Kanak-kanak sekolah rendah pula, mereka dikatakan stres apabila ibubapa meletakkan harapan yang tinggi dalam pelajaran mereka. Mereka terpaksa belajar lebih masa untuk mencapai keinginan ibu bapa mereka. Mereka seharusnya diberi peluang untuk meluangkan masa bermain dengan rakan-rakan yang lain. Dalam hal ini, apa yang saudara katakan itu adalah sangat munasabah dan boleh diterima pakai kerana ketika kanak-kanak seusia prasekolah telahpun mengalami kemurungan. Ini kerana mereka terlalu terikat dengan kehendak ibu bapa mereka
ReplyDeleteTerima kasih saudari Syifa. Andaian yang diberikan oleh masyarakat sangata memberangsangkan. Pelbagai aspek telah dikaji dalam konteks ini. Sebagai strategi yang ampuh, kerajaan dilihat telah berusaha melaksanakan kerangaka pembanguna pendidikan. Pelan pendidikan nasional menjadi penanda aras dalam memastikan masyarakat mempu mendapatkan ilmu pengetahuan. Pendidikan adalah sepanjang hayat. Sekian terima kasih.
ReplyDelete