Sunday, November 1, 2015

Forum 3: “Kecerdasan emosi dan social adalah lebih penting daripada kecerdasan                        intelek dalam dunia pekerjaan.”

Salam sehati sejiwa buat saudara dan saudari yang sudi melapangkan masa melawati blog saya. Pada kali ini saya berkesempatan untuk mengongsikan entri saya yang berbunyi “ kecerdasan emosi dan sosial adalah lebih penting daripada kecerdasan intelek dalam dunia pekerjaan”. Emosi didefinisikan sebagai suatu ekspresi perasaan naluri yang kuat seperti sayang, gembira, malu, sedih, takut dan sebagainya. Iaitu kehebatan dan kesensitifan perasaan yang selalunya diluahkan dari dalaman kepada tingkah laku tertentu atau cara kita menyampaikan perasaan. Perasaan-perasaan yang kuat ini akan mempengaruhi tindak balas luaran sama ada pada perubahan tubuh fizikal terkawal seperti mimik muka dan tidak terkawal seperti badan berpeluh kerana ketakutan. Dalam istilah Psikologi, emosi merupakan bahasa dalaman seseorang yang berkait rapat dengan tindak balas (fizikal) daripada sensitiviti perasaan dalaman dan luaran (pergaulan sosial). Ia adalah suatu pergerakan dalam minda yang dikeluarkan oleh pengaruh luaran. Minda adalah pasif dan sentiasa menerima semua yang terlintas untuk mempengaruhinya. Apabila minda tersebut bangkit untuk menunjukkan apa yang dirasainya, maka itulah yang dimaksudkan sebagai emosi. Ada kalanya emosi dianggap sebagai suatu alasan yang saling berlawanan. Sama ada beralasan untuk mengikut kehendak emosi atau tidak membiarkan emosi menguasai diri. Demikian adalah konteks yang selalu berkaitan mengenai emosi iaitu tentang penghasilan resolusi untuk mengawalnya. Menurut Keith Jacobs, sosial adalah sesuatu yang dibangun dan terjadi dalam sebuah situs komunitas. Bagaimanakah kecerdasan emosi dan sosial dapat mempengaruhi dunia pekerjaan? Mari saya terangkan secara terperinci mengikut kefahaman saya dalam bidang ini. Dalam konteks pendidikan di Malayasia, penyelidikan dan kajian tentang kecerdasan emosi masih kurang dilakukan. Bahkan peranannya dalam pendidikan itu sendiri belum mendapat tempat yang sewajarnya bagi guru di sekolah. Mungkin guru menganggap kecerdasan emosi banyak bergantung kepada nilai-nilai dan budaya yang perlu dipupuk oleh keluarga pelajar sendiri di rumah. Maka ibu bapa adalah penyumbang besar kepada kecerdasan emosi pelajar. Namun begitu, senario hari ini pelajar lebih banyak menghabiskan masa mereka di sekolah menjadikan guru juga pemangkin kepada kecerdasan emosi pelajar. Namun begitu pembelajaran sosial dan emosi dalam kurikulum di sekolah-sekolah Malaysia dilaksanakan secara tidak langsung dan ianya tidak dijadikan sebagai satu subjek atau perkara yang khas (Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia 1983). Pada kebiasaannya, beberapa andaian wujud iaitu kemahiran-kemahiran sedemikian diperoleh oleh pelajar melalui kurikulum terselindung yang disampaikan oleh guru-guru secara tidak langsung. Mungkin pada peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah serta penguatkuasaan guru untuk menangani masalah disiplin. Namun begitu, terdapat beberapa mata pelajaran seperti Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral yang dijadikan subjek utama bagi memenuhi perkembangan emosi yang berkesan untuk pelajar-pelajar di Malaysia.Tanda-tanda gangguan emosi boleh dilihat dan ada di antaranya mereka tidak mahu pergi ke sekolah, ponteng sekolah atau kelas. Penyakit seperti migraine, sakit perut, tegang otot dapat diperlihatkan. Inilah yang berlaku apabila aspek kecerdasan emosi diabaikan. Ianya juga boleh mengakibatkan masalah disiplin dalam kalangan pelajar apabila kecerdasan emosi gagal dikembangkan seiring dengan perkembangan kecerdasan kognitif. Guru-guru pula merasakan bahawa lebih baik untuk menumpukan perhatian kepada aspek kemanusiaan iaitu pengajaran yang baik yang perlu diberikan untuk pelajar daripada memikirkan perkara yang buruk atau baik tentang seseorang pelajar. Tingkah laku yang kurang menyenangkan tidak semestinya merupakan masalah disiplin, sebab ada masalah yang memerlukan bimbingan psikologi. Begitu juga terdapat gangguan peribadi pelajar yang tidak menyalahi disiplin kelas.Sememangnya diakui mereka yang memiliki kecerdasan akal yang rendah akan mengalami masalah pembelajaran yang formal yang sesuai dengan usia mereka. Namun ada yang mempunyai kecerdasan akal yang tinggi berjaya semasa di alam persekolahan tapi kurang berjaya dalam alam pekerjaan. Tidak kurang juga mereka yang mempunyai kecerdasan akal yang sederhana namun masih berjaya menjawat jawatan penting dalam jabatan. Selama ini ramai yang menganggap bahawa jika seseorang individu itu memiliki tingkat kecerdasan intelektual yang tinggi, maka individu itu akan memiliki peluang untuk meraih kejayaan yang lebih baik berbanding dengan yang lain, Bagaimanapun, terdapat banyak kes di mana seseorang yang memiliki tingkat kecerdasan intelektual yang tinggi tersisih daripada orang yang memiliki tingkat kecerdasan intelektual yang lebih rendah. Ini membuktikan bahawa kecerdasan intelektual yang tinggi tidak menjamin seseorang itu akan meraih kejayaan dalam hidup.Sebaliknya, kecerdasan emosi didapati dapat mengurangkan jurang penyisihan ini. Kecerdasan emosi boleh dikembangkan seumur hidup melalui proses pembelajaran. Menurut Goleman (1996) kecerdasan emosi (EQ) adalah kebolehan seseorang memahami perasaan sendiri dan menggunakannya untuk membuat keputusan yang berkesan dalam kehidupan seharian. Dengan mempunyai EQ yang tinggi seseorang dapat mengawal rasa kecewa, sedih dan perasaan negatif yang lain dengan baik. Kecerdasan emosi juga membolehkan seseorang mengawal dorongan (impulses) diri. Sekiranya seseorang menghadapi kesusahan, EQ dapat membantunya agar tetap bermotivasi dan optimistik serta menaruh harapan yang tinggi.Kecerdasan emosi juga merupakan empati dan mengetahui bagaimana perasaan orang lain di sekeliling kita. Kecerdasan ini juga merupakan kemahiran sosial yang membolehkan seseorang dapat menyesuaikan diri dengan orang lain dan dapat mengurus perhubungan interpersonal dengan baik serta dapat memujuk dan memimpin orang lain. Menurut Goleman (1995) EQ adalah kebolehan untuk mengawasi emosi diri dan emosi pihak lain, dapat membezakan kebaikan, dan dapat menggunakan maklumat fikiran dan tindakan seseorang.Menurut Goleman (1996) kecerdasan emosi (EQ) adalah kebolehan seseorang memahami perasaan sendiri dan menggunakannya untuk membuat keputusan yang berkesan dalam kehidupan seharian. Dengan mempunyai kecerdasan emosi yang tinggi seseorang dapat mengawal rasa kecewa, sedih dan perasaan negatif lain dengan baik. Kecerdasan emosi juga membolehkan seseorang mengawal dorongan (impulses) diri. Sekiranya seseorang menghadapi kesusahan, kecerdasan emosi dapat membantunya agar tetap bermotivasi dan optimistik serta menaruh harapan untuk tetap mencapai matlamat yang telah ditentukan. Oleh itu, jelaslah bahawa kecerdasan intelektuyal bukanlah suatu ukuran semata-mata, sebaliknya kecerdasan emosi dan sosial juga adalah sangat penting. Sekian terima kasih. Jumpa lagi.

4 comments:

  1. Asalammualaikum dan salam sehati sejiwa. Saya ingin mengucapkan terima kasih atas segala maklumat yang anda telah huraikan berkaitan tajuk anda ini iaitu ‘’Kecerdasan Emosi dan Sosial adalah lebih penting dalam Dunia Pekerjaan berbanding Kecerdasan Intelektual’’. Bagi pendapat saya, saya amat bersetuju dengan pernyataan ini. Hal ini kerana, saya mendapati bahawa kecerdasan emosi dan kemahiran sosial sangat penting dalam dunia pekerjaan berbanding daripada mempunyai kecerdasan intelektual sahaja. Misalnya, individu yang memiliki kemahiran dalam berinteraksi dengan masyarakat dan mampu mengawal emosi seperti bersikap tenang ketika menghadapi masalah dan sabar akan lebih mudah disenangi oleh rakan sekerja di sekeliling mereka berbanding individu yang hanya pandai dari segi intelektual sahaja. Namun begitu, memang tidak dapat dinafikan bahawa mempunyai kecerdasan intelektual juga penting dalam memastikan kita diterima untuk bekerja dan dipandang tinggi oleh orang ramai. Kecerdasan intelektual atau IQ adalah satu ukuran kecerdasan fikiran yang dinilai berdasarkan kemampuan kognitif yang dimiliki oleh individu tersebut. Banyak pakar telah menyatakan bahawa IQ yang tinggi tidak menjamin seseorang itu untuk berjaya di dalam dunia pekerjaannya berbanding daripada mereka yang mempunyai kecerdasan emosi (EQ) dan kemahiran sosial. Hal ini kerana, IQ hanya membantu seseorang itu untuk menyerap ilmu yang diperlukan dengan mudah dalam dunia pekerjaan, tetapi kecerdasan emosi dan sosial dapat membantu individu untuk mengendalikan stres dan emosi serta menyelesaikan masalah dalam dunia pekerjaan dengan baik. Justeru, saya amat menyokong dengan pernyataan ini bahawa kecerdasan emosi dan sosial adalah lebih penting dalam dunia pekerjaan berbanding daripada memiliki kecerdasan intelektual.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih saya ucapkan kepada saudari Farah Elyana. Memang tidak dinafikan bahawa kecerdasan emosi dan sosial itu lebih penting berbanding kecerdasan intelektual.Namun kecerdasan intelektual juga memberikan petanda kebolehan sesorang dalam penyelesaian masalah. Kebolehan ini adalah relevan dengan kehendak pasaran kerana ilmu pengetahuan yang dimiliki seseorang menentukan keberkesanan persembahan kerja yang ditunjukkan. Sekian Terima Kasih.

      Delete
  2. Terima kasih atas maklumat yang diberikan.
    Pada pendapat saya, dalam dunia pekerjaan ketiga-tiga kecerdasan itu adalah penting. Kecerdasan emosi,sosial dan intelek saling berkaitan antara satu dengan yang lain. Hal ini demikian kerana, jika hanya kecerdasan emosi(EQ)dan Sosial sahaja yang diterapkan, kualiti pekerjaan itu tidak menjamin hasil kerja yang memberangsangkan kerana tiada teknik intelek untuk mempelbagaikan kreatifan dan inovasi untuk masa hadapan. Oleh itu, adalah penting jika pekerja mampu mengawal emosi, sosial dan mempertingkatkan lagi pengetahuan intelek mereka untuk kegunaan masa hadapan.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih atas respon anda sudari Raita. Sebenarnya, seseorang yang memeiliki ketiga-tiga elemen ini adalah seseorang yang sangat luar biasa. Sebagai ibu bapa, peranan mereka adalah memberi asuhan dan didikan kepada anak-anak agar mereka dapat memumuk kecerdasan emosi ,sosial dan intelektual. sekian terima kasih.

      Delete